Het ontwikkelen van drukletters en het opmaken van drukwerk leidde tot het ontstaan van nieuwe beroepen: de grafische ontwerpers.
Met name in Ierse kloosters werd dit schrift verfijnd, en ontstond de gewoonte het schrift te versieren (verluchten of illumineren heet dit, zie het artikel mangodressing maken over de boekverluchting ).
Prijs: 25 euro pp, btw incl, gebruik van alle materialen inbegrepen.De letters kon men later weer opnieuw voor een ander werk gebruiken.Prijs: 25 euro pp, btw incl, gebruik van alle materialen inbegrepen meenemen: Schort workshop door: Feeërieke.Later volgde het gebruik van ideogrammen : het teken voor "zon" werd ook gebruikt voor begrippen als "dag" en "licht".Samen gaan we een leuke tote bag zeefdrukken.



Het werd in de 9de eeuw speciaal voor de Slavische vertaling van de Bijbel ontworpen door de Byzantijnse geleerde broers Cyrillus en Methodius.
Nadat de Engelse huisarts Edward Johnston rond 1900 de oude lettervormen had bestudeerd, gaf hij in 1906 een leerboek uit paasdiner zelf maken voor kalligrafie.
Het Cyrillisch alfabet, dat gebruikt wordt in veel Slavische talen, is ook afkomstig van het Grieks alfabet.
Vroege Middeleeuwen bewerken Na het uiteenvallen van het Romeinse Rijk rond 400 verviel de eenheid in gebruikte lettervormen en in verschillende centra in Europa ontwikkelden zich uiteenlopende schriftvormen, die slechts een ding gemeen hadden: het gebruik van stokken en staarten.Daar westerlingen niet aan het gebruik van verschillende tonen in een taal gewend zijn, kan een westerling vaak geen verschil in uitspraak ontdekken in woorden die dezelfde klank gebruiken maar andere tonen.Bij de eerste gedrukte boeken sneed men een hand-gekalligrafeerde pagina in spiegelschrift uit op een houten blok, maar de toenemende vraag naar boeken maakte deze methode te omslachtig.Als men het woord how to make cat furniture voor waterkan wilde opschrijven, maakte men een tekening van een kan.Uiteindelijk ontwikkelde dit humanistisch schrift zich tot de cursief, ook wel italiek genoemd.Papyrusgeschriften moesten opgerold bewaard worden, maar het gebruik van perkament maakte het mogelijk de " codex " te ontwikkelen: afzonderlijke bladzijden ingenaaid en ingebonden in een kaft.Nog later verbond men pictogrammen met de klank van het woord ( fonogrammen ).Afhankelijk van de wens wordt het versteend hout wel of niet van een (matte) laklaag voorzien.